کدام فرمت کتاب الکترونیکی بهتر است؟

همانطوریکه می دانید اکثر کتاب های ما، علاوه بر نسخه ی صوتی، شامل نسخه الکترونیکی نیز می شوند. بوکزی فا برای راحتی کاربران، اکثر کتاب هارا با سه فرمت رایج عرضه می کند. وقتی صحبت از کتاب الکترونیکی می شود، نام سه فرمت از همه بیشتر خودنمایی می کند.

  • EPUB
  • PDF
  • MOBI

اما از بین این سه فرمت کتاب الکترونیکی، کدام یک بهتر است و مزایا و معایب هرکدام چیست؟ در این نوشته ی کوتاه سعی کردیم به طور مختصر به معرفی این فرمت ها بپردازیم.

EPUB ای پاب

یکی از شناخته شده ترین فرمت های کتاب الکترونیکی، EPUB است. این فرمت با در نظر گرفتن کاربران گوشی (دستگاه های کوچک) این قابلیت را به کاربر می دهد که متن، عکس ها و سایر محتویات یک کتاب الکترونیکی را با توجه به اندازه دستگاه کاربر، با آن سازگار کند.

این قابلیت انطباق پذیری، برگ برنده ی این فرمت است و آن را در بین کاربران گوشی و دستگاه های کتابخوان بسیار محبوب کرده است.

از دیگر قابلیت های بسیار مهم و کاربردی این فرمت، میتوان به امکان تغییر فونت و اندازه ی آن اشاره کرد.

PDF پی دی اف

قطعا نام فرمت پی دی اف به گوشتان خورده است. پی دی اف محبوب ترین و مورداستفاده ترین فرمت کتاب الکترونیکی است. علت این اتفاق، خوانا بودن آن در تقریبا تمامی دستگاه ها از جمله کامپیوتر، موبایل و تبلت است. اما این محبوبیت الزاما نشان دهنده ی بهترین بودن نیست. بزرگترین نقطه ی قوت پی دی اف همان نقظه ضعف آن است. پی دی اف بر خلاف فرمت EPUB انطباق پذیر نیست. به این معنی که نوشته ها فیکس هستن و قابلیت تطابق با دستگاه مورد نظر را ندارند. این مورد باعث سخت تر شدن خوانش کتاب بخصوص در موبایل، تبلت و دستگاه های کتابخوان می شود. البته نقطه ی قوت فیکس بودن نوشته ها هنگامی است که اقدام به پرینت کنیم. بدون مشکل و ایرادی در هر دستگاه چاپ می شود.

MOBI موبی

فرمت MOBI نسبت به دو فرمت قبل، کمتر شناخته شده است. شرکت سازنده ی این فرمت توسط آمازون خریداری شد و بعد از یک سری تغییرات، پسوند این فرمت به AZW تعییر پیدا کرد. همانند فرمت EPUB، این فرمت نیز قابلیت سازگاری متن با اندازه ی دستگاه کاربران را دارد.

این فرمت، فرمت مورد استفاده در دستگاه های کتابخوان Kindle است.

آخر کدام بهتر است؟

بستگی دارد. اگر هدف پرینت باشد، قطعا PDF فرمت مطمئن تری است. اما وقتی بحث خواندن کتاب در دستگاه های مختلف به میان می آید، فرمت EPUB به خاطر سازگاری بیشتر با انواع دستگاه ها و اندازه ها، فرمت بهتری است.

با توجه به سیستمی که از آن اقدام به خواندن کتاب الکترونیکی می کنید، در زیر مطالبی برای راهنمایی استفاده از این فرمت ها آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

لینک کوتاه مطلب
ads
0